فراخوان دعوت از والدین و کودکان برای انتخاب بهترین کتاب سال

ماهنامه‌ی شهرزاد: در کشورهای دیگر، هر سال فهرستی از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان به انتخاب بسیاری از گروه‌ها و انجمن‌ها (مثلاً به انتخاب کتاب‌خانه‌های عمومی، انجمن کتاب‌فروشان و یا گروه‌های خانوادگی) منتشر می‌شود تا بچه‌ها و خانواده‌ها کتاب‌های مناسب را بشناسند و انتخاب بهتری داشته باشند.
این فهرست‌ها و جایزه‌ها هم نویسنده‌ها را تشویق می‌کند تا داستان‌های بهتری بنویسند و هم راهنمای خوبی برای انتخاب کتاب است تا کودکان و والدین راحت‌تر تصمیم بگیرند کدام کتاب‌ها را بخوانند.
چند سالی است که در کشور ما هم فهرستی به‌نام «لاک‌پشت پرنده» برای معرفی کتاب‌های خوب برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ به کتاب‌فروشی رفته‌اید و با کلی کتاب‌های جورواجور روبه‌رو شده‌اید که نمی‌دانید خواندن آن‌ها برای بچه‌ها لذت‌بخش است یا نه. موقع انتخاب هم نمی‌دانستید کدام کتاب را بخرید که هم ویژگی‌های یک کتاب خوب را داشته باشد و هم برای بچه‌ها جالب و جذاب باشد.
این نیاز باعث شد تا گروهی از کارشناس‌ها، منتقدها و نویسنده‌های فعال در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان تصمیم بگیرند کتاب‌هایی را که در هر فصل منتشر می‌شود، بخوانند و بررسی کنند و اگر کتاب‌ها ازنظر محتوایی و ظاهری برای بچه‌ها مناسب بودند، آن‌ها را به خانواده‌ها، کتابدارها، مربی‌ها، مدرسه‌ها و کتاب‌فروش‌ها معرفی کنند. این‌طوری، هر پدر و مادر یا مربی و معلمی که می‌خواهد برای بچه‌ها کتاب خوب بخرد، یک فهرستی دارد که می‌تواند بر مبنای آن انتخاب و خرید کند. درواقع، گروه «لاک‌پشت پرنده» تلاش می‌کنند تا کتاب‌خوانی را توسعه و ترویج داده و والدین را به خواندن کتاب برای کودکان ترغیب کنند.
حالا، دبیرخانه‌ی «لاک‌پشت پرنده» در یک فراخوان از پدرها و مادرها و بچه‌های علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی نیز برای هم‌کاری و داوری کتاب‌ها و انتخاب بهترین کتاب سال دعوت کرده است.
در این طرح، گروه داوری شامل والدین و کودکان داوطلب است که کتاب‌ها را می‌خوانند و درباره‌ی آن‌ها ازنظر محتوایی و ظاهری نظر می‌دهند و بهترین کتاب را انتخاب می‌کنند.
اگر شما هم پدر و مادر یک (یا چند) دختر یا پسر زیر هشت سال هستید و دوست دارید در فعالیت‌های ترویجی کتاب‌خوانی مشارکت کنید، می‌توانید داور این جایزه باشید.
چه فایده‌ای دارد؟ اول این‌که، چندتایی کتاب می‌خوانید و لذت می‌برید. دوم این‌که، فرزندتان را به خواندن کتاب علاقه‌مند می‌کنید و لحظه‌های خوشی را برای او می‌سازید. سوم این‌که، نظرهای خودتان و فرزندتان درباره‌ی کتاب‌ها را به گوش پدیدآورندگان می‌رسانید. چهارم این‌که، به پدرها و مادرها و بچه‌های دیگر کمک می‌کنید تا بتوانند بهترین کتاب‌ها را برای خواندن انتخاب کنند.
می‌پرسید برای شرکت در این طرح چه باید کرد؟ برای اینکه داور این طرح باشید و بهترین کتاب سال کودک و نوجوان را انتخاب کنید فقط کافی است نام و نام‌خانوادگی / سن و تحصیلات / نام فرزند/ سن فرزند / تحصیلات فرزند / آدرس و تلفن / ایمیل / نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی + تصویر کارت ملی‌تان را به نشانی (lakposht.parandeh@gmail.com)  بفرستید. هم‌چنین، بنویسید که چگونه با این طرح آشنا شده‌اید.
راستی، خواهرها و برادرها هم می‌توانند به‌جای پدر و مادرشان در این طرح شرکت کرده و با بچه‌ها کتاب بخوانند و داوری کنند. این گروه از داورها باید نسبت‌شان با بچه را هم بنویسند.
وقتی این اطلاعات را به نشانی فوق فرستادید، برایتان یک فهرست از نام و مشخصات کتاب‌هایی که باید خواند، می‌فرستند که شما ده عنوان از این کتاب‌ها را متناسب با سن فرزندتان انتخاب کرده و می‌خوانید.
دبیرخانه‌ی «لاک‌پشت پرنده» اعلام کرده که در تهیه‌ی کتاب‌ها و رساندن آن‌ها به داورها و بچه‌ها کمک خواهد کرد. چه کمکی؟ یا کتاب‌ها را رایگان ارسال می‌کند و یا این‌که شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانید کتاب‌ها را با تخفیف بخرید.
خلاصه، پدرها و مادرهای کتاب‌دوست و کتاب‌خوان بشتابید. اگر می‌خواهید داور جایزه‌ی «بهترین کتاب به انتخاب والدین و کودکان» باشید، مشخصات لازم را تا پایان آذرماه برای دبیرخانه‌ی «لاک‌پشت پرنده» بفرستید.

One thought on “فراخوان دعوت از والدین و کودکان برای انتخاب بهترین کتاب سال”

  • سلام. دختر من مانا،شش ماهشه و فوق‌العاده به کتاب علاقه داره میشه داور شه؟ مانا کوچولو دختر دایی مهتا داور ۵ ساله شماست.

    گوزن زرد:
    سلام. بله. شما و دخترتان هم می‌توانید داور گوزن زرد باشید. درصورت تمایل در خبرنامه‌ی سایت عضو شوید تا از زمان ثبت‌نام دوره‌ی دوم این جایزه باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *